usability és a bejelentkezés

Barátilag támogatom a Cultura Nostra versenyt, aminek az első fordulója ma zajlott. Ahogy az ismert Mátyás mesében is van sikeres is volt meg nem is. Tapasztalatom mindenesetre lett sok. De kezdjük az elején!

A jelentkezés folyamata úgy nézett ki, hogy egy két lépcsős regisztrációs folyamatban az iskola regisztrálja a saját adatait az első lépésben. A második lépésben a csapatot lehet felvinni, majd vagy új csapatot visz fel vagy befejezi a regisztrációt. Ez a folyamat két gomb egyszerű feliratán bukott el:

gombok

Első gomb egy üres csapatregisztrációs formot adott vissza a másik egy üzenetet, hogy sikeres volt a regisztráció. Eredmény? Sok iskola kétszer vitte be a csapattagokat. Két hiba van a gombokkal:

1, Egymás alatt vannak.

2, Ha nem olvasta el figyelmesen, vagy elsőre nem tudta értelmezni a szöveget megfelelően, akkor megijed az üres formtól amit az első gombra kattintva kap vissza és újra felviszi.

Helyes(ebb) megoldás? Jövőre egy gomb lesz és egy üzenet: “Szeretne-e még egy csapatot regisztrálni?” Igen/Nem. Meglátjuk mi lesz az eredmény!

A következő problémás pont a bejelentkezés volt. Regisztráció után 10 karakter hosszú jelszót kapott a felhasználó A-Za-z0-9 minta szerint. Naplóztam a hibás bejelentkezéseket és abból a következő tapasztalatot szűrtem le:

1, A biztonsági kockázat ellenére néha igen is jó ha meg tudja nézni mit írt be! Volt, hogy egész sorokat másoltak be és volt, hogy csak 9 karaktert gépeltek be a 10 helyett.

2, A véletlenszerű jelszót igenis el lehet téveszteni ha valaki nem másolja (egyik legnagyobb tévesztés a 0 helyett P). Ezzel nem hiszem, hogy lehetne mit kezdeni. Pláne a verseny előtti stresszes helyzetben.

3, A citromailes felhasználók mindegyike kivétel nélkül úgy akart bejelentkezni, hogy a @citromail.hu -t lehagyta. Erre nyilván elég lenne egy “valós cím-e?” email validáció is, de azért elgondolkodtató, hogy sokan ha ilyen mezőt látnak és a webmailes felületen nem kell a domaint mögéírni akkor itt is téveszteni fognak (megszokás). Érthető a webmail fejlesztőinek, hogy szeretnék megspórolni azt, hogy a felhasználók végiggépeljék a teljes címet, de ezzel többet ártanak mint amennyit használnak… Ha már szabad álmodozni, akkor jó lenne ha openid provider lenne a citromail és a freemail is. 🙂

Ez ugyan nem usability, viszont szintúgy tapasztalat: van olyan böngésző ami excel fájlok feltöltésekor application/octet-stream mime-ot küld. Tehát a szerver oldali mime vizsgálatra minden esetben szükség van! pl ezzel: http://www.php.net/manual/en/ref.fileinfo.php

Ezt találtam fejlesztés közben: http://code.google.com/p/php-spreadsheetreader/ Könnyen kezelhető táblázat parser (xls, ods, csv, xml stb). Ennek kapcsán belenéztem az ods szerkezetébe. Egész szimpatikus cucc (zippelt xml-ek halmaza).

One thought on “usability és a bejelentkezés

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.